Home  >  Jan in de media   >  En opnieuw wordt de opening van vliegveld Lelystad uitgesteld, ditmaal door corona en stikstof

En opnieuw wordt de opening van vliegveld Lelystad uitgesteld, ditmaal door corona en stikstof

31 mrt 2020

De opening van Lelystad Airport wordt voor de vierde keer uitgesteld. Ditmaal zijn het coronavirus en stikstof de boosdoeners.

Lelystad Airport gaat opnieuw later open dan de bedoeling was. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) laat de Tweede Kamer dinsdag weten dat het vliegveld nu in november 2021 open zou moeten gaan.

Dit is het vierde uitstel voor luchthaven Lelystad. Nu zijn de coronacrisis en de stikstofcrisis de boosdoeners. Door de pandemie is het wereldwijde vliegverkeer geminimaliseerd. Luchthaven Lelystad moet gaan dienen als ‘overloopluchthaven’ van het tot voor kort overvolle Schiphol. Van Nieuwenhuizen: “Van overloop vanaf Schiphol zal dit jaar geen sprake zijn.” Zij hoopt dat het vliegverkeer eind volgend jaar zover hersteld is dat Lelystad alsnog vluchten van Schiphol kan overnemen.

Tegen die tijd moeten er wel nieuwe stikstofberekeningen gedaan worden. Sinds het vorige stikstofbeleid door de Raad van State onderuit werd gehaald, moet Lelystad Airport een natuurvergunning aanvragen. Omwonenden vochten de onderliggende stikstofcijfers van het kabinet aan. Met succes. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Commissie voor de milieueffectenrapportage herberekenden de stikstofcijfers, en concluderen dat het kabinet opnieuw aan de slag moet.

Nieuwe berekeningen voor Lelystad

In het vorige rekenmodel werd de uitstoot van vliegtuigen boven 3.000 voet niet meegenomen, werd de uitstoot uit vliegtuigen aan de grond verkeerd berekend, en werd de uitstoot van het wegverkeer onjuist meegenomen.

Van Nieuwenhuizen laat weten dat ze met de nieuwe berekeningen aan de slag gaat. Ook komt zij binnenkort met haar reactie op het in januari gepresenteerde rapport van de commissie-Remkes, die de stikstofuitstoot door de luchtvaart onderzocht.

Sinds in het regeerakkoord werd afgesproken dat de overloopluchthaven er zou komen, nam in de coalitie het enthousiasme voor Lelystad alleen maar af. D66 en ChristenUnie (CU) hebben moeite met de effecten van vliegen op klimaat- en milieu. Bovendien liet de Europese Commissie weten dat Lelystad voor een deel autonoom moet kunnen groeien, terwijl D66, CU en het CDA uitsluitend overloop van Schiphol willen. Alleen de VVD is onomwonden voor de opening van Lelystad.

D66-Kamerlid Jan Paternotte noemt het nieuwe uitstel ‘logisch’ en ‘onvermijdelijk’. “Alle sectoren moeten bijdragen om de stikstofcrisis te beteugelen. De luchtvaart ook.” Hij vindt overloop nog altijd ‘essentieel’. “Maar door de coronacrisis is er nu helemaal geen schaarste in de luchtvaart.”

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins noemt uitstel “het enige juiste en terechte besluit.” CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch vindt het besluit “onvermijdelijk en begrijpelijk.”

Lelystad Airport vraagt om een snel politiek besluit. “Er is in de afgelopen jaren keihard gewerkt om de luchthaven gereed te krijgen voor openstelling”, zegt directeur Hanne Buis. “De coronacrisis en de grote economische onzekerheid zijn natuurlijk voor veel mensen de grootste zorg. Het is van het grootste belang dat de politieke besluitvorming in de Tweede Kamer nu zo snel mogelijk wordt afgerond.”

Blijt op de hoogte

Er gebeurt veel in de politiek, en ik geef je graag mijn perspectief. Blijf op de hoogte en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Gelieve eneter juiste e-id
jan paternotte
Janpatimage