Home  >  Jan in de media   >   Een minimale ticketprijs van 35 euro zal de luchtvaartsector niet veranderen

Een minimale ticketprijs van 35 euro zal de luchtvaartsector niet veranderen

22 jun 2020

Een bodemprijs voor vliegtickets raakt alleen prijsvechters. Die zijn dan ook woedend over het idee. Voor andere luchtvaartmaatschappijen maakt het weinig uit.

De meerderheid van de Nederlandse reizigers (55 procent) vindt het geen probleem als er een minimumprijs voor vliegtickets komt, meldde Vliegtickets.nl gisteren op basis van een peiling onder 2500 mensen. Van de respondenten zegt 62 procent bereid te zijn meer te betalen voor een ticket wanneer een deel van de prijs wordt gebruikt om de CO2-uitstoot te compenseren.

Oostenrijk kondigde eerder deze maand al een minimumprijs voor vliegtickets aan. Ook de Franse ­minister van milieu, Élisabeth Borne, zei gisteren voorstander te zijn van minimumprijzen. Tweede Kamer­leden Jan Paternotte (D66) en Eppo Bruins (ChristenUnie) willen ook in Nederland een minimumprijs voor vliegtickets zien. Die zou neer­komen op ongeveer 35 euro.

Ryanair ziet ‘Noord-Koreaanse toestanden’

D66 en ChristenUnie vrezen dumpprijzen nu de vraag naar vliegreizen door de coronacrisis sterk is gedaald. Uit de enquête van Vliegtickets.nl blijkt dat de prijs van vliegtickets naar diverse bestemmingen in Europa, zoals Nice, Málaga en ­Lissabon, al tot 25 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur zei vorige week dat Europese regels zo’n maatregel in de weg staan. Milieuorganisaties vinden een minimumprijs een goede eerste stap, maar het bedrag van 35 euro noemen zij ‘nog wel erg laag’.

Hoe anders was de reactie van Michael O’Leary, de topman van ­Ryanair: ‘Totaal geschift’ en ‘Noord-Koreaans’ noemt hij de plannen voor een minimumprijs voor vliegtickets. Spotgoedkope tickets zijn juist het handelsmerk van de Ierse luchtvaartmaatschappij. Op Ryanair na klonk er vanuit de luchtvaart­sector nauwelijks een tegen­geluid.

Duurdere luchtvaartmaatschappijen blijven stil

Voor luchtvaartmaatschappijen die met staatssteun overeind moeten worden gehouden, is dit natuurlijk ook niet het moment voor grote woorden. Een woordvoerder van KLM wil dan ook niet reageren. Er is echter nog een reden voor de radiostilte: de meeste vliegtickets zijn ­sowieso duurder dan de voorgestelde minimumprijs van 35 euro.

“Een KLM-ticket kostte in 2019 gemiddeld 320 euro en een Transavia-ticket zo’n 105 euro. Bij Ryanair betaalde je 37 euro”, vertelt Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft. Slechts een klein deel daarvan is winst: “Vorig jaar ­bedroeg de gemiddelde winst op tickets voor alle luchtvaartmaatschappijen netto 6,5 dollar. De rest ging op aan brandstof, personeel, ­eigendoms- en onderhoudskosten, start- en landingsgelden, kosten voor de luchtverkeersleiding en overhead.” Dat prijsvechters ondanks al die kosten toch winst boeken, is te danken aan hun nieuwe –en daardoor relatief zuinige– vloot. De lowcostmaatschappijen vliegen bovendien vaak niet op de duurdere intercontinentale routes, vertrekken relatief vaker van goedkopere vliegvelden en bieden extra services meestal tegen een meerprijs aan.

“Gemiddeld genomen zijn vliegtickets kostendekkend, maar dat varieert sterk per ticket”, reageert Paul Peeters, hoogleraar duurzaam transport en toerisme aan Breda University of Applied Sciences. “Prijsvechters hebben het tot kunst verheven om zo veel mogelijk in ticketprijzen te variëren: hoe later je boekt, hoe meer je betaalt. Met de laatst verkochte stoelen worden dan de goedkope tickets gesubsidieerd.”

Goedkope tickets stimuleren tot impulsaankopen

Volgens Peeters stimuleren goedkope tickets tot impulsaankopen, met alle nadelen van dien voor ­milieu en medeburgers. “Een bodemprijs stimuleert dan om tot een redelijk compromis te komen.”

Toch ziet de transport- en toerisme­deskundige ook nadelen. “Een minimumprijs zorgt ervoor dat de maximumprijs omlaag gaat. Een luchtvaartmaatschappij kan het zich immers niet veroorloven om een grote marge te hanteren.”

De politieke bedoelingen ten spijt, Peeters verwacht dat er weinig verandert als er een minimumprijs voor vliegtickets wordt gesteld: “Het besluit kan een klein effect op het volume hebben, waardoor de luchtvaart minder snel zal groeien. Maar een gamechanger zal dit echt niet worden.”

Blijt op de hoogte

Er gebeurt veel in de politiek, en ik geef je graag mijn perspectief. Blijf op de hoogte en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Gelieve eneter juiste e-id
jan paternotte
Janpatimage